VARUH STAREJŠIH
Varuh človekovih pravic
Vlada RS
Ministrstvo za solidarno prihodnost
Ministrstvo za zdravje
Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti
Skupnost socialnih zavodov Slovenije
Mediji
Javno pismo
Odzivnost Varuha človekovih pravic v skrbi za starejše
Standard in »nadstandard« v domovih starejših
V časopisu Dnevnik je bilo 18. 12. 2024 objavljeno, da je Varuh človekovih pravic ugotovil kršitev, da so v domovih starejših zaračunali nadstandard, ki to ni bil.
Društvo Srebrna nit – Združenje za dostojno starost je od leta 2018 napisalo številna javna pisma v vlogi zagovornika pravic starejših. Večino pisem je prejel tudi Varuh človekovih pravic.
Računsko sodišče je opravilo revizijo Skrb za tiste, ki zaradi starosti, duševne ali telesne prizadetosti potrebujejo pomoč drugih, da bi preverilo, ali so bili Vlada Republike Slovenije (v nadaljevanju: vlada), Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti (v nadaljevanju: MDDSZ) ter Ministrstvo za zdravje (v nadaljevanju: MZ) v obdobju od 1. 1. 2007 do 30. 6. 2018 uspešni pri zagotavljanju dostopnosti in dosegljivosti storitev socialnega varstva, oziroma da bi odgovorilo na vprašanje, ali Republika Slovenija zadovoljivo skrbi za tiste, ki zaradi starosti, duševne ali telesne prizadetosti potrebujejo pomoč drugih.
Računsko sodišče je izdalo revizijsko poročilo z mnenjem, da skrb države za zagotavljanje pomoči vsem, ki jo potrebujejo, v obdobju, na katero se nanaša revizija, ni bila zadovoljiva. https://www.rs-rs.si/fileadmin/user_upload/Datoteke/Revizije/2019/KAM/KAM-2_RSP_RevizijskoP.pdf
Srebrna nit je v dveh javnih pismih v letu 2019 posebej izpostavila zaračunavanje »dodatnih storitev«.
Iz izjave SN januarja 2019:
»V domovih posebej bode v oči in kliče po takojšnjem ukrepanju zaračunavanje nadstandardnega bivalnega prostora (lastne sanitarije, balkon, dodatna oprema ipd. in t. im. dodatnih storitev, katerih oblikovanje je manj nadzorovano kot cene osnovnih storitev in so tako prikladna možnost za povečevanje prihodkov domov). Na cenikih domov se najdejo »dodatna plačila« za kopanje, tuširanje, striženje nohtov, povijanje nog/pomoč pri oblačenju elastičnih nogavic, stroške ukrepov ob okužbah, za vse vrste diet,…
Doplačati je treba za nameščanje slušnega aparata in za dodatno menjavo inkontinenčnih pripomočkov (plenic), če stanovalec potrebuje menjavo nad zakonsko predpisanim normativom (piše v ceniku) in si mora pripomoček dobaviti sam. Zanima nas, kateri zakon v Republiki Sloveniji določa, koliko menjav plenic stanovalec lahko dobi na dan, mesec,… torej, kolikokrat na dan lahko nekdo odvaja blato ali urin?«
Večkrat smo opozarjali na neprimerno vrednotenje zdravstvene nege in oskrbe, a se je zelo malo spremenilo. Predlogi Skupnosti socialnih zavodov Slovenije so ostajali neuresničeni. Ugotavljamo tudi, da je diskriminacija starejših na področju zdravstva izjemno skrb zbujajoča (izbira osebnega zdravnika v domovih starejših, dostopnost do zdravnika in storitev…) in je potrebno takojšnje ukrepanje.
Zavzemali smo se za samostojno Ministrstvo za starejše, da se skrb ne bi delila na več ministrstev, ki po izkušnjah zelo slabo sodelujejo med seboj. Dobili smo Ministrstvo za solidarno prihodnost in veliko obljub.
Žal se Pravilnik o oblikovanju cen socialno-varstvenih storitev še vedno ni spremenil tako, da bi bile upoštevane ugotovitve revizije Računskega sodišča in številne pobude Srebrne niti ter drugih izvajalcev in civilne družbe.
Zato zastavljamo nekaj vprašanj, ki terjajo takojšnje odgovore pristojnih:
• Zakaj je kopalnica v domovih starejših luksuz?
• Zakaj je luksuz balkon? Zakaj ta luksuz plačujejo nepokretni stanovalci?
• Zakaj domovi za starejše obračunavajo storitve, za katere vedo, da jih ne izvajajo v celoti (najprej je bil izgovor epidemija in zdaj kadrovski primanjkljaj)?
• Zakaj se storitve, ki so podlaga za uvrstitev v posamezne kategorije oskrbe, ne beležijo in v vsakomesečnem računu obračunajo le opravljene?
• Zakaj stanovalec, ki želi uživati dnevne obroke v sobi, plačuje dvoje - postrežbo v jedilnici in prinašanje hrane v sobo?
• Zakaj še vedno veljajo ugotovitve revizije RS iz leta 2019? (»Ministrstvo s pravno ureditvijo tudi ni zagotovilo enake obravnave uporabnikov storitev v domovih za starejše, saj so cene oskrbe pri koncesionarjih za skoraj 28 odstotkov višje od cen oskrbe v javnih zavodih, poleg tega pa se cene v domovih za starejše oblikujejo neodvisno od dejanskih stroškov oskrbe. Zato so nekaterim uporabnikom stroški v okviru cene oskrbe zaračunani večkrat in/ali so zaračunani napačnim uporabnikom glede na vrsto in kategorijo ter standard storitve oskrbe, ki jo prejemajo. Enaka obravnava glede cenovne dosegljivosti pa tudi ni zagotovljena uporabnikom pomoči na domu, saj se višina doplačil cene storitev oskrbe v različnih občinah bistveno razlikuje. Tako so uporabniki storitev oskrbe na domu v občinah, ki presegajo predpisano 50-odstotno doplačilo cene oskrbe, v boljšem položaju od uporabnikov v občinah, ki ceno oskrbe subvencionirajo le v okviru predpisanega 50-odstotnega obsega.«)
Kljub pogostemu opozarjanju se zadeve v zvezi z doplačevanjem storitev in drugimi nepravilnostmi v domovih starejših že več let ne rešujejo. Zatajili so vsi odgovorni za to področje, vključno z Varuhom človekovih pravic. Njegova ugotovitev je, da je treba vse dileme glede zaračunavanja cene dolgotrajne oskrbe takoj razjasniti. Takoj? Ta ugotovitev preseneča, saj vso problematiko izpostavljamo že več kot pet let, pa do sedaj tudi v času mandata sedanjega varuha ni bilo zaznati posluha in pripravljenosti vsaj za začetek reševanja nepravilnosti
Zato v Srebrni niti še vedno zagovarjamo svoje večkrat izraženo stališče, da resnično potrebujemo institut samostojnega varuha starejših, ki bi takoj pristopil k reševanju nakopičenih težav in nepravilnosti.
Društvo Srebrna nit – Združenje za dostojno starost
mag. Irena Žagar, predsednica